Workshop Onderhoud tuingereedschap

Locatie: Osma Bos-, tuin- en parkmachines, Utrechtseweg 117, 6871 DR Renkum
Tijd: 10.00 - 12.00 uur
Kosten: Leden €7,50, niet leden €10,00
Verplicht inschrijven via aanmeldingen@wageningen.groei.nl o.v.v. Onderhoud tuingereedschap.

Na een aantal uren in de tuin gewerkt te hebben hark je de laatste snoeiresten op, of schoffel je het laatste stukje van de border. Je tuin ligt er weer prachtig bij, en een goede kop koffie of lekker koel drankje heb je wel verdiend. Iets waar je hoofd dan niet naar staat is het schoonmaken, opbergen en onderhouden van het gebruikte tuingereedschap. Een tuinder hoort zijn gereedschap zorgvuldig te onderhouden door het schoon te maken na elk gebruik, het op een droge plek op te bergen en het regelmatig te smeren. Dit helpt om roest en vastlopen te voorkomen en de levensduur van het gereedschap te verlengen. Je zult merken dat je veel meer plezier van jouw gereedschap kunt hebben als je weet hoe je het scherp en schoon houdt. Tijdens deze ochtend wordt verteld over de belangrijkste eigenschappen van tuingereedschap: gesmeed en gehard materiaal, takken-, stok en heggenscharen, enzovoort. Goed onderhoud is belangrijk voor het gereedschap en voor jezelf. Met goed onderhouden gereedschap werk je prettiger en veiliger en het is beter voor de planten, omdat er gladdere snoeiwonden worden gemaakt. Neem je eigen gereedschap mee om er ter plekke onder deskundige leiding van de familie Ostemeijer zelf mee aan de slag te gaan.