Bizarre planten, mensen en andere rariteiten in Kirgistan

terugblik op de lezing door Eric Meijer op 3 november 2021

Op 3 november waren we met 25 mensen in het Koetshuis van Arboretum Belmonte voor Erics lezing. In de zaal twee leden die zelf ook in Kirgizië zijn geweest, en twee leden van de afdeling Veenendaal die de kwekerij hebben bezocht van Brian Kabbes die de Kirgizië reizen organiseert. Eric gaf een persoonlijk en humoristisch verslag van zijn belevenissen met de Kirgiezen en hun paarden, hun muziek en culinaire gewoontes. De plantenwereld van Kirgizië was op het moment van zijn bezoek, juni, overweldigend. Iedere vallei had weer een andere tint door de mix van bloeiende planten. We zagen bijzondere naalden van Cleopatra (Eremurus), monnikskap (Aconitum), Clematis en Primula. Veel soorten bij uitstek aangepast aan extreme omstandigheden zoals min dertig graden vorst en hitte boven 30 graden, en vaak ook zeer droge omstandigheden. Ook in de winter, wanneer het water in de vorm van ijs buiten bereik van de planten blijft. Het verhaal bleef tot het einde boeien, met een onderbreking omdat de laptop niet meewerkte, wat Greet soepel oploste door direct een reservelaptop tevoorschijn te trekken. De jassen bleven aan omdat het in het Koetshuis niet echt warm was, maar gelukkig was er genoeg koffie en thee.