Lezing 'Bijen lokken naar je tuin' en Prijsuitreiking voortuinkeuringen

door Marianne Meijboom

Meer info:

Locatie: Tuindorp, Floralaan 20-b, 6707 HR Wageningen
Tijden: Lezing 20.00.-.21.00 uur; Prijsuitreiking door Wethouder Erik-Jan Bijleveld: 21.15 - 22.00 uur
Kosten: Tuinprijswinnaars: gratis; Leden: gratis, niet-leden: €4,-

Lezing ‘Bijen lokken naar je tuin’
Het gaat niet goed met onze bijen. In deze lezing over ‘Hulp voor bijen gaat Marianne Meijboom dieper in op de verschillende bijen die in Nederland voorkomen en hoe deze bijen geholpen kunnen worden. Wat zijn de verschillen tussen honingbijen en wilde bijen? Welke planten kunnen helpen bij het vergroten van het voedselaanbod van nectar en stuifmeel en welke planten niet? Hoe nestelen bijen en hoe kun je nestgelegenheid creëren? Wat is een goed bijenhotel en waaraan moet je denken bij het plaatsen van een bijenhotel? Hoe kun je soorten helpen die in de grond nestelen? Al deze vragen zullen tijdens deze lezing aan bod komen.
Marianne is sinds 2015 imker en voorzitter van de imkersvereniging in Wageningen. Naast honingbijen heeft zij een grote voorliefde voor wilde bijen. Zij is werkzaam bij de Nederlandse Bijenhouders Vereniging op de thema’s biodiversiteit en bijengezondheid.

Hierna volgt de Prijsuitreiking van de voortuinkeuringen in Wageningen door wethouder Erik-Jan Bijleveld.
Elke jaar doorkruisen teams van tuinkeurders 3 keer hun wijk: voorjaar, zomer en herfst. Ze geven punten aan de mooiste voortuinen, mits zichtbaar vanaf de openbare weg. Ook balkons en geveltuinen worden gekeurd. Er wordt gelet op algemene indruk, kleur, biodiversiteit en onderhoud. En zo komen er winnaars uit de bus. De gemeente Wageningen stelt veel prijs op het verfraaien en vergroenen van Wageningen en zorgt voor subsidie en de prijsuitreiking.