Duurzaam tuinieren: droogte in de tuin

In het voorjaar van 2020 heeft het veel te weinig geregend, waardoor onze tuinen erg droog zijn geworden. Hierbij enkele tips tegen de droogte:

• Zorg dat de tuin zoveel mogelijk begroeid is, zodat de zon niet op de kale grond schijnt.
  • Een mulchlaag van afgestorven blad, houtsnippers, takjes of boomschors tussen de tuinplanten houdt de toplaag mooi vochtig, en verbetert de waterhuishouding in de grond.
  • Koppel de regenpijpen af en vang -áls het regent- regenwater op in regentonnen en gieters
  • Laat het regenwater via een kanaaltje of buis in de tuin lopen.
  • Geef de tuinplanten ’s morgens water. Ze kunnen de hitte beter aan gedurende de dag
  • ’s Avonds natte planten trekken slakken aan.
  • Maai het gazon niet of maai het niet te kort. Dan kan de zon de wortels niet opwarmen.
  • Tip van Aart van Schoonhoven: Zet een teiltje in de gootsteen om spoelwater op te vangen. Je zult versteld staan hoeveel water je verbruikt met even een kopje omspoelen of de thee- en koffiepot, groente wassen, enz. Gooi het teiltje leeg op de droge plekken in de tuin.
  • Zelfs het badwater kan je de volgende ochtend met de tuinslang in de tuin hevelen. Dat zijn wel 16 tuingieters vol!

Succes met de tips!

Greet Steenhuis

Zo overleeft de tuin een droge periode

(uit persberichten van Stichting Steenbreek van 11 en 23 juni)

Het begint door bewust om te gaan met het gebruik van water. En het aanpassen van de eigen tuin: meer groen en minder steen. Groen is echt dé oplossing. De beplanting houdt het water langer vast en bevordert het doorsijpelen van regenwater in de bodem. Nog een paar tips:

• Vang zoveel mogelijk regenwater op in eigen tuin met een regenton of een vijver.
  • Zorg voor beschutte plekjes in de tuin met bijvoorbeeld hagen en bomen. De wind kan de grond en planten minder snel uitdrogen en in een warme periode heb je gelijk meer schaduw in de tuin. En heel veel dieren worden ook nog eens blij van deze beschutting.
  • Kies de juiste beplanting geschikt voor droge en warme perioden. Op internet is genoeg informatie te vinden en een lokale hovenier geeft graag advies.
  • Zorg dat de aarde in de tuin niet kan uitdrogen door op zoveel mogelijk plekken bodembedekkers te planten. De grond hieronder blijft daardoor koel en vochtig. Dit scheelt ook nog eens veel schoffelwerk in de tuin.
  • Water geven doe je bij voorkeur ’s morgens vroeg of ’s avonds want overdag verdampt het water snel. Sproei niet iedere dag een beetje maar liever af en toe flink veel, de planten worden hierdoor sterker. Eén uitzondering: nieuwe aanplant heeft echt veel vaker water nodig. Sproei ook gelijk een beetje water in een bakje voor insecten, egels en vogels zodat ze kunnen drinken en badderen.