VOL: Oproep opleiding voor tuinambassadeurs

VOL: Oproep 'train-de-trainer' opleiding voor tuinambassadeurs

VOLGEBOEKT

Januari 2021

Een laatste oproep voor de 'train-de-trainer' opleiding voor tuinambassadeurs, die in verband met corona nu digitaal gegeven wordt.

Training voor tuinambassadeurs

Hoe bereik je mensen die wel een groenere en natuurlijke tuin willen, maar geen of weinig tuinervaring hebben? Zij die denken dat je met een klein stadstuintje niet zoveel kan doen, als je ook nog een terras en een plek voor fiets of kliko nodig hebt?

Met vier groene organisaties binnen Stichting Steenbreek, waaronder Groei & Bloei, is een laagdrempelige workshop ’Een levende tuin maak je zelf’ ontwikkeld. Een workshop speciaal voor beginnende tuinbezitters. Leden van Groei & Bloei kunnen deze workshop in hun afdeling, rayon of gemeente organiseren na het volgen van deze training voor (potentiële) tuinambassadeurs.

Wat wordt er behandeld in de training?

In één online trainingsbijeenkomst van twee uur leer je de workshop ’Een levende tuin maak je zelf’ kennen en leer je hoe je deze zelf kunt geven. Je krijgt de materialen en het lesplan van de workshop en we oefenen de interactieve werkvormen. Na de training kan je de workshop zelfstandig in jouw afdeling, woonplaats of rayon geven.

Voor Groei & Bloei kan dit de start zijn van een groep enthousiaste Tuinambassadeurs, die startende tuiniers inspireren en coachen bij het maken van een levende tuin. Het is de bedoeling om, samen met IVN en KNNV een community te vormen waar ervaringen en ideeën uitgewisseld kunnen worden en waar we elkaar kunnen ondersteunen waar dat nodig mocht zijn.

Data
Let op! Gezien COVID-19 is besloten om de training online via Zoom te verzorgen. Deze online-training beslaat twee uur en er is een keuze uit:

• een online-avondtraining op dinsdag 19 januari 2021 van 19.00 - 21.00 uur

of

• een online-middagtraining op donderdag 21 januari 2021 van 15.00 - 17.00 uur

Aantal deelnemers
Per online-training is er ruimte voor maximaal 23 deelnemers. ER ZIJN NOG ENKELE PLEKKEN OPEN, REAGEER DUS SNEL ALS JE MEE WILT DOEN!

Wie geven de training?
Linda IJmker (IVN) en Yvonne van Putten (KNNV) geven de training. Zij zijn ervaren opleiders en zijn ieder vanuit hun organisatie actief binnen de stichting Steenbreek. Zij hebben de workshop ’Een levende tuin maak je zelf’ mee ontwikkeld.

De online-training is gratis voor leden.

Profiel toekomstige Tuinambassadeurs
Kort samengevat is de training bedoeld voor Groei & Bloei’ers die:

• Basiskennis over tuininrichting hebben (hij/zij kent de rol die de ligging van de tuin, de grondsoort, de bloeitijden en de structuur van de vegetatie hebben in het tuinontwerp) en basiskennis hebben van tuinplanten.
  • Ervaring hebben met lesgeven / workshops en bereid zijn te werken met interactieve werkvormen.
  • Hun ervaringen willen delen met andere docenten van Groei & Bloei, IVN en/of KNNV
  • De workshop 'Een levende tuin' in een duo willen gaan geven (evt. met andere docenten van Groei & Bloei en/of van IVN en KNNV).

Interesse?
Stuur per ommegaande, maar in elk geval uiterlijk 14 januari 2021 een mail naar het algemeen secretariaat, secretariaat@groei.nl, en geef aan op welke dag je wilt deelnemen aan de online train-de-trainers bijeenkomst: dinsdagavond 19 januari 2021 van 19.00 - 21.00 uur óf op donderdagmiddag 21 januari 2021 van 15.00 - 17.00 uur.

Enige tijd van tevoren ontvang je van de docenten de informatie, materialen, zoom-link en huiswerkopdracht voor de training.